Monday 1 September 2008

Analoge spiegelreflex


Mijn oude analoge camera's:
Vanaf ca. 1987 plaatjes geschoten met een Petri MF-4 Spiegelreflex.
Helaas is die van een statief is gevallen en heb ik deze vervangen door een Pentax P30 body. Ook de 200mm zoomlens was niet meer heel en die door een Pentax 25-80mm zoomlens vervangen. Standaard zat op de camera een 50mm f1.7 lens op met evt. met polarisatiefilter (liniair) of andere zwart/wit filters (geel e.d.). Ook kon natuurlijk de 28mm f2.8 groothoek niet ontbreken. Scherpstellen gebeurde natuurlijk handmatig op het matglas. Als flitser had ik een (2e-hands) Philips staafflitser wat wel erg profi overkwam.

Doka:
Meestal fotografeerde ik in zwart/wit omdat ik ook zelf ontwikkelde in een doka op zolder. We hadden toen echt niet het geld voor een kleurendoka. De doka was een ruime werkzolder welke ik snel helemaal donker kon maken. Een natte hoek met stromend water en plek voor de ontwikkel- en fixeerbakjes. De vergroter stond op een kastenblok met groot blad. Ik had er een goede timer tussen gezet en kon met een speciaal loepje mooi scherpstellen. De belichtingstijd bepaalde ik vooraf m.b.v. een speciale transparante grijskaart op wat proefstroken fotopapier.
Hier zijn dus heel wat avonduurtjes in gaan zitten!

Zwart/wit rolletjes ontwikkelen
Eerst moest het rolletje ontwikkeld worden in een ontwikkelkoker. Je moest dan wel eerst het fotorolletje in het compleet donker (geen rode lamp) demonteren en in de gesloten koker weten te krijgen ... een ramp ... later meestal eerst de rolletjes laten ontwikkelen in de winkel, je was dan wel weer een week verder voordat je kon beginnen.

Later ... fotosoepen
Later in het computertijdperk kon ik al snel handig met photoshop overweg ... wat een tijdwinst en alles in kleur .... en wat een creatieve mogelijkheden.

No comments:

Post a Comment