Wednesday 2 March 2011

Hearing Aid

Anatomie van het menselijk oor
1 - Schedel (rotsbeen)
Buitenoor: 2 - gehoorgang, 3 - oorschelp
Middenoor: 4 - trommelvlies, 5 - ovaal venster, 6 - hamer
Binnenoor: 9 - labyrint, 10 - slakkenhuis, 11 - gehoorzenuw

Siemens Motion 100 P
Sinds december 2010 heb ik rechts een nieuw digitaal hoortoestel. Zo'n 25 jaar heb ik analoge toestellen gehad, waarvan de laatste 14 jaar met Phonac's (degelijke toestellen dus!). Mijn gehoorverlies is veroorzaakt door heftige ontstekingen toen ik 18 jaar was en is aan rechteroor zo'n -70 dB en links ca. -55 dB, maar ik heb altijd maar 1 oor versterkt, wat voor mij voldoende was om in deze maatschappij sociaal goed mee te draaien.  Misschien ook wel ijdelheid omdat je met 1 apparaat minder als 'doof' wordt bestempeld. Vorig jaar ben ik geopereerd aan het rechteroor waarbij het middenoor is schoongemaakt en mijn gehoorbeentjes zijn gereconstrueerd. Het gehoorverlies is iets verbeterd tot ca. -65 dB. Dit jaar zal ook het linkeroor onder het mes moeten omdat m.b.v. een CTI-scan de aanwezigheid van cholesteatoom is vastgesteld. Daarom ben ik nu met het rechteroor aan het wennen om hier alvast solo goed mee te gaan horen en dit gaat uitstekend, zelfs het telefoneren in drukke ruimtes is geen probleem.

Mijn audiogram na de operatie (incl. maskering rechts, achtergrondlawaai)

"Audiogram met pictogrammen van geluiden op 1 m afstand,
(je ziet dus dat ik zonder versterking net een blaffende hond kan waarnemen?!) 

No comments:

Post a Comment