Sunday 16 October 2011

Workshop Landschapsfotografie

Vandaag in de workshop Landschapsfotografie o.l.v. Bas Meelker de volgende foto's gemaakt aan de IJselmeerkust vlakbij Stavoren. Met het prachtige weer (geen wolkje aan de lucht) hebben we het echt getroffen met de ideale weersomstandigheden.

 's Middags een superinteressante technische uitleg op een zonnig dijkje waarna we met 12 cursisten en Bas gegeten hebben in strandpaviljoen 'De Potvis' om ca. 18:00 uur naar deze prachtige locatie iets verderop net buiten Stavoren te gaan om ons voor te bereiden...

19:01 uur:
5 sec. bij f/16, ISO200, 11mm
19:04 uur:
6 sec. bij f/13, ISO200, 11mm
Elke minuut veranderd het licht. Bij bovenstaande foto zie je dat de zon links (NW) onder gaat.
De foto onder heb ik meer naar de zonsondergang toegenomen en geven de stenen in het water een speelser geheel. Over deze foto ben ik qua compositie het meest tevreden. Wel vind ik het gras iets te dominant en had ik liever wat kleurige mossen gezien.

 19:19 uur
30 sec. bij f/11, ISO200, 11mm 
Gewerkt met mijn Sony a500 en een Tamron supergroothoek 11-18mm (1,5x cropfactor) met een Cokin P-systeem grijsverloopfilter ND8 (3 stops) in een groothoekhouder voor zo weinig mogelijke vignatering. Op een carbon statief met balhoofd en een zakje fijn grind onder de haak voor nog meer stabilisatie. De belichting in diafragmavoorkeuzestand 'A' (waar ik meestal op werk) en 1.7 st. overbelicht.
Scherpgesteld op de Hyper Focal: 11mm op F/11 geeft 55 cm: scherpte heb je dan van ca. 35 cm tot infinity!  [iPhone app: Simple DOF Calculator]
19:30 uur was het helemaal donker geworden en stapten we met een zaklampje door een weiland terug naar de auto's.

Conclusie: Voor deze tak van fotografie biedt een full frame camera veel voordelen in scherpte en ruis en hebben meer dyn. bereik. Ook de groothoeklenzen op 16mm (FF 35mm) zijn scherper over het gehele vlak (hoeven minder te corrigeren). Ook wil ik de (handgemaakte) Lee grijs(verloop)filters gaan aanschaffen. Je ziet op bovenstaande foto's een licht magenta kleurzweem. Ik heb deze niet gecorrigeerd omdat ik het wel in de sfeer vond passen ... maar je hebt dit natuurlijk liever niet altijd. Dit effect wordt nog eens versterkt als je 2 filters toepast.
Dit wordt dus investeren voor meer kwaliteit, bedankt Bas!


No comments:

Post a Comment