Saturday 11 February 2012

Vintage audio

Mijn allereerste HiFi-installatie kocht ik van de opbrengst van vakantiewerk in 1978:
Maandenlang werd er in boekjes geneusd naar de specificaties die aan jou verwachtingen moesten voldoen en in de vele gesprekken en discussies met audiofiele vriendjes werd het proces van aankoop voorbereid. Regelmatig werd er in de stad (Amersfoort) bij Staffhorst en andere audiozaken gekeken, geluisterd en folders opgevraagd. Het betrof in eerste instantie een draaitafel, versterker en boxen.

Draaitafel: Fisher MT-6225 met een Shure V15 III element
Mijn moeder bleef met een stofdoek achter de naald haken (er werd zonder mijn toestemming dus afgestoft ... boehoe ) en mocht ik een nieuwe bestellen ... geen ramp want daar was ik na een paar jaar vinyl grijsdraaien toch aan toe.

Versterker: Kenwood KA6100 Stereo integrated Amplifier.  Naast voldoende vermogen (2x50Watt) en dolby ruisondrukking was het wel heel belangrijk dat een versterker een zilverkleurig front had, prachtig verlichtte analoge VU-meters bezat ... en een grote volumeknop in trapjes verstelbaar.

Luidspeakers: Bose 301 direct reflecting speakers waren de bedoeling, maar ik haalde dat financieel niet. Het werd uit eindelijk 2-weg speakers met basreflex van een submerk van Bose (Studiocraft) met ook wel een aardige klankkleur ... op stalen frames zo'n 25 cm van de grond en met afneembaar front zodat je de woofers zo lekker kon zien deinen als je aan de volumeknop zwengelde ... was de buurt ook gelukkig mee.

Het volgende jaar werd een cassettedeck aangeschaft, ook van Kenwood. Een tuner kwam als laatste ... radio luisteren was toen toch niet hip ?!?
LP's waren best wel prijzig (20 gulden?) en dit werd opgevangen met vele 90 min. cassettebandjes van TDK en geleende platen van de bieb.
Circa 10 jaar later kwam de CD-speler op de markt en werd gelijk aangeschaft, ook al waren de CD-tjes ook flink geprijsd.

Vele jaren met dit set gedaan ... ca. 22 jaar later heb ik dit HiFi set vervangen door een 5.1 surroundset.





No comments:

Post a Comment